بازهم صداى دلنواز ديگرى خاموش شد!
عطا احمدى عطا احمدى

با تاسف و تاثر فراوان ، استاد هماهنگ هنرمند مردمى و حنجره طلائى كشو امشب ليل 17/18 جواز 1391 به اثر مريضيكه از مدتها عايد حالشان بود در عمر 85 سالگى داعيه اجل را لبيك گفته و با همه ما  وداع گفتن.

اناالله و اناالله راجعون

استاد هماهنگ 85 سال قبل از امروز در كوچه خرابات شهركابل در يك خانواده هنرمند چشم به جهان گشودن.

استاد از دوازده سالگى به موسيقى روى اورده ابتدا به آموختن طبله پرداخته و بعدآ به اواز خوانى  پرداختن، استاد اساسات موسيقى را نزد پدرشان مرحوم طلا محمد و پدرگلانشان مرحوم لعل محمد فراگرفتن و به گفته خودشان بعد ها به پاى شاگردى استاد مرحوم رحيم بخش و مرحوم استاد شيدا نشسته و فراوان چيزهاى از اين استادان موسيقى آموختن.

اولين آهنگ استاد هماهنگ اين ميباشد ( دل تنگ شد از هجر بتى چشم سياهى فرياد خدارا، آن كيست كه رساند خبر از حال تباهى آن تنگ قبا را فرياد خدارا)

استاد عبدالحمد هماهنگ بيشتر از نيم قرن آواز خوان و براى موسيقى اصيل افغانى زحمات فراوان را متقبل شدن و شاگردان زيادى نيز در عرصه موسيقى و آواز خوانى تربيه نمودند كه ميتوان از مزارى نجرابى، سليم سحاب ، جاويد هماهنگ و پسرانشان نصير، نذير، همايون و خالد هماهنگ نام برد.

استاد بيشتر از 250 آهنگ در ارشيف راديو و 46 آهنك در آرشيف تلويزيون ملى دارند.

استاد هماهنگ ساليان متمادى زينت بخش محافل عروسى و شادى هموطنان خود بود و كنسرتهاى را نيز دز سالهاى اخير براى هموطنان خود در كشور هاى اروپائي و امريكا اجرا نمودند كه خاطرات فراموش ناشدنى را از خود به جا گذاشت.

استاد دو بار ازدواج نموده كه بار اول با برادرزاده استاد شيدا و بار دوم با دختر استاد شيدا، كه ثمره اين ازدواج شش پسر و دو دختر ميباشد.

 

استاد هماهنگ در سالهاى اخير حياتشان دچار تكليف قلبى گرديده بودن كه با وصف چندين بار عمل جراحى وضعيت صحى شان بهبود كامل نيافت و سر انجام امشب جان را به جانان سپرد و با پيوستن شان به قافله رفته گان هنر موسيقى قلب هاى هزاران هزار دوستدار اوازش را افسرده و قافله رفته گان موسيقى كشور را پر رنگ تر ساختند.

 

روح شان شاد و روانشان خوشنود.

 


June 7th, 2012


  برداشت و بازنویسی درونمایه این تارنما در جاهای دیگر آزاد است. خواهشمندم، خاستگاه را یادآوری نمایید.
 
مسايل هنری